کاربران ویندوز ۱۰ مجبور به صبر زیادی برای پشتیبانی از آخرین استاندارد امنیتی WPA3 برای Wi-Fi نیستند [۱]، ظاهراً یک پست جدید از مایکروسافت این موضوع را نشان داده است.

نسخه سوم دسترسی حفاظت‌شده به WiFi، که به‌طور خلاصه (۱)WPA3 نامیده می‌شود، نسل بعدی پروتکل امنیتی بی‌سیم است که طراحی شده است تا کار مهاجمان را برای هک کردن رمز عبور WiFi سخت‌تر کند[۲].

WPA3 رسماً در اوایل سال جاری راه‌اندازی شد، اما این استاندارد امنیتی Wi-Fi جدید یک‌شبه وارد بازار نخواهد شد. بیشتر سازندگان دستگاه‌ها چندین ماه طول می‌کشد تا روترهای جدید و دستگاه‌های شبکه خود را با Wi-Fi Alliance تائید کنند تا از WPA3 پشتیبانی کنند.

در همین حال، ارائه‌دهندگان فناوری ازجمله مایکروسافت در حال حاضر در حال کار بر روی به‌روزرسانی نرم‌افزار‌ها و سیستم‌عامل‌ها برای حمایت از استاندارد جدید WPA3 هستند.

WPA3-Personal یا SAE در ویندوز ۱۰ پشتیبانی می‌شود.

اگرچه مایکروسافت هنوز رسماً پشتیبانی از WPA3 را برای سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ خود اعلام نکرده است، APIهای جدیدی که در نسخه جدید ویندوز ۱۰ یعنی SDK Preview build 18272 معرفی شده‌اند[۳]، همان‌طور که در تصویر زیر نشان داده شده است، نشان می‌دهند که کاربران ویندوز به‌زودی از پشتیبانی جدید این پروتکل بهره‌مند می‌شوند.

WPA3-Personal با استفاده از یک پروتکل تأیید اعتبار هم‌زمان ((۲)SAE) که یک پروتکل ایجاد پروتکل ایمن بین دستگاه‌هاست، از مهاجمین در برابر رمزگشایی ترافیک اسکن شده قدیمی حتی اگر آن‌ها رمز عبور یک شبکه را یاد بگیرند، جلوگیری می‌کند.

کیت توسعه‌دهندگان نرم‌افزار ویندوز ۱۰ (SDK(3)) مجموعه‌ای از هدرها، کتابخانه‌ها، ابر داده‌ها و ابزارهای مایکروسافت است تا به توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای تحت ویندوز کمک کند تا برنامه‌هایی را برای پلتفرم ویندوز ۱۰ ایجاد کنند.

SDK build 18272 از ویندوز ۱۰ نسخه Insider Preview Build 18277 (که همچنین به‌عنوان H19 شناخته می‌شود) نیز پشتیبانی می‌کند[۴] که طراحی شده است تا توسعه‌دهندگان و علاقه‌مندان، به‌سرعت به ویژگی‌ها و پیشرفت‌های اولیه دسترسی پیدا کنند و نظرات خود را با این شرکت به اشتراک بگذارند.

علاوه بر این Tim Cappalli که یک مهندس امنیتی از اروپاست، در یک توییت[۵] ادعا کرد که او نیز متوجه WPA3-Personal یا SAE موجود در ویندوز ۱۰ نسخه Insider build 18252.100 شده است درحالی‌که در حال تنظیم دستی راه‌اندازی یک شبکه بی‌سیم بوده است.

یکی دیگر از کاربران ویندوز نیز وجود داشتن WPA3-Personal در آخرین نسخه Insider build در ویندوز ۱۰ را تائید کرد[۶] اما همچنین اشاره کرد که در حال حاضر آن‌گونه که انتظار می‌رود کار نمی‌کند.

هر دو قسمت‌های frontend و APIهای موجود نشان می‌دهد که مایکروسافت به‌طور فعال در حال کار بر روی نسخه پایدار ویندوز ۱۰ با پشتیبانی از WPA3 است.

ماه گذشته، Wi-Fi Alliance همچنین اعلام کرد نسخه بعدی استاندارد WiFi با نام ۸۰۲٫۱۱ax یا WiFi 6 همراه با یک نام‌گذاری ساده[۷] است که هدف آن این است که به کاربران برای شناسایی نسخه WiFi که دستگاه‌های آن‌ها را پشتیبانی و اجرا می‌کند، کمک کند تا دستگاه‌های خود را با آخرین ویژگی‌های پیشرفته WiFi به‌روز نگه دارند.

منابع

[۱] https://apa.aut.ac.ir/?p=5212

[۲] https://apa.aut.ac.ir/?p=5475

[۳]https://blogs.windows.com/buildingapps/2018/11/06/windows-10-sdk-preview-build-18272-available-now/

[۴]https://blogs.windows.com/windowsexperience/2018/11/07/announcing-windows-10-insider-preview-build-18277/

[۵] https://twitter.com/timcappalli/status/1052239721072652290?s=08

[۶] https://twitter.com/Oposum1/status/1054743309703438336

[۷] https://thehackernews.com/2018/10/wifi-version-6.html

[۸] https://thehackernews.com/2018/11/windows-10-wpa3-wifi-security.html


(۱) Wi-Fi Protected Access
(۲) Simultaneous Authentication of Equals
(۳) Software Development Kit