
آنتونی چاوز، نایبرئیس Privacy Sandbox در گوگل، گفت[۱]: «ما تصمیم گرفتهایم رویکرد فعلی خود را برای ارائه انتخاب کوکی شخص ثالث در کروم به کاربران حفظ کنیم و درخواست مستقل جدیدی برای کوکیهای شخص ثالث ارائه نخواهیم کرد.»
«کاربران میتوانند همچنان در تنظیمات حریم خصوصی و امنیت کروم بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنند.»
در ژوئیه ۲۰۲۴، این غول فناوری اعلام کرد[۲] که از برنامههای خود برای منسوخ کردن کوکیهای ردیابی شخص ثالث صرفنظر کرده است و قصد دارد بهجای آن یک تجربه جدید ارائه دهد که به کاربران اجازه میدهد انتخاب آگاهانه داشته باشند.
گوگل گفت که بازخورد ناشران، توسعهدهندگان، تنظیمکنندهها و صنعت تبلیغات بهوضوح نشان میدهد که «دیدگاههای متفاوت» در مورد ایجاد تغییراتی وجود دارد که میتواند بر در دسترس بودن کوکیهای شخص ثالث تأثیر بگذارد.
بهجای خود، این غول فناوری گفت که به سرمایهگذاری در افزایش حفاظت ردیابی در حالت Incognito کروم که کوکیهای شخص ثالث را بهطور پیشفرض مسدود میکند، ادامه خواهد داد. همچنین قصد دارد ویژگی جدید IP Protection را در سهماهه سوم سال ۲۰۲۵ معرفی کند.
این ویژگی که قبلاً بهعنوان یک پروژه منبع باز[۳] در دسترس قرارگرفته بود، هدفش محدود کردنِ در دسترس بودن آدرس IP اصلی کاربر در زمینههای شخص ثالث در حالت Incognito برای جلوگیری از ردیابی بین سایتی است.
چاوز گفت: «با توجه به این بهروزرسانی، میدانیم که APIهای Privacy Sandbox ممکن است نقش متفاوتی در حمایت از اکوسیستم داشته باشند. ما با صنعت در ارتباط خواهیم بود تا بازخورد جمعآوری کنیم و نقشه راه بهروز شده برای این فناوریها، ازجمله حوزههای سرمایهگذاری آینده خود را در ماههای آینده به اشتراک بگذاریم.”
شایانذکر است که درحالیکه اپل سافاری و موزیلا فایرفاکس کوکیهای شخص ثالث را از سال ۲۰۲۰ بهطور پیشفرض مسدود کردهاند، گوگل به دلیل منافع رقابتی خود بهعنوان یک فروشنده مرورگر، یک پلتفرم تبلیغاتی و یک موتور جستجو، کار سختتری برای ارائه محافظتهای مشابه داشته است.
این توسعه همچنین در زمانی اتفاق میافتد که گوگل در ماههای اخیر با بررسیهای نظارتی[۴] شدید[۵] در ایالاتمتحده مواجه شده است، با دو حکم متفاوت که این شرکت را به حفظ انحصار در بازارهای جستجو و تبلیغات متهم میکند.
وزارت دادگستری ایالاتمتحده اخیراً در ماه گذشته پیشنهاد داده است که گوگل را با واگذاری مرورگر وب کروم و وادار کردن آن به انتشار نتایج جستجوی خود بهعنوان راهی برای بازگرداندن رقابت به بازار جستجوی آنلاین، تجزیه کند.
به گفته بلومبرگ[۶] و رویترز[۷]، شرکت هوش مصنوعی OpenAI گفت که اگر گوگل مجبور شود این مرورگر را بفروشد و کاربران را با ظاهر یک [مرورگر] اول هوش مصنوعی آشنا کند، علاقهمند به خرید آن خواهد بود.
منابع[۱] https://privacysandbox.com/news/privacy-sandbox-next-steps
[۲] https://apa.aut.ac.ir/?p=10582
[۳] https://github.com/GoogleChrome/ip-protection
[۴] https://www.courtlistener.com/docket/18552824/united-states-of-america-v-google-llc
[۵] https://www.courtlistener.com/docket/18625524/united-states-of-america-v-google-llc
[۶] https://www.bloomberg.com/news/articles/2025-04-22/openai-would-buy-google-s-chrome-browser-chatgpt-chief-says
[۷] https://www.reuters.com/sustainability/boards-policy-regulation/google-contemplated-exclusive-gemini-ai-deals-with-android-makers-2025-04-22
[۸] https://thehackernews.com/2025/04/google-drops-cookie-prompt-in-chrome.html
ثبت ديدگاه