گوگلگوگل روز دوشنبه ۲۲ جولای ۲۰۲۴ بیش از چهار سال پس از معرفی این گزینه به‌عنوان بخشی از یک مجموعه بزرگ‌تر از یک پیشنهاد بحث‌برانگیز به نام Privacy Sandbox، برنامه‌های خود را برای حذف تدریجی کوکی‌های ردیابی شخص ثالث در مرورگر وب کروم خود کنار گذاشت.

آنتونی چاوز دراین‌باره گفت[۱]: “به‌جای منسوخ کردن کوکی‌های شخص ثالث، تجربه جدیدی را در کروم معرفی می‌کنیم که به افراد امکان می‌دهد انتخاب آگاهانه‌ای داشته باشند که در مرور وب آن‌ها اعمال می‌شود و آن‌ها می‌توانند هر زمان که بخواهند این انتخاب را تنظیم کنند.”

ما در حال بحث در مورد این مسیر جدید با تنظیم‌کننده‌ها هستیم و در حین اجرای آن با صنعت درگیر خواهیم شد.

تغییر خط‌مشی قابل‌توجه تقریباً سه ماه پس از اعلام شرکت مبنی بر اینکه قصد دارد[۲] کوکی‌های شخص ثالث را از اوایل سال آینده پس از تأخیرهای مکرر حذف کند، رخ می‌دهد که نشان‌دهنده تاریخ پرفرازونشیب این پروژه است.

درحالی‌که اپل سافاری و موزیلا فایرفاکس از اوایل سال ۲۰۲۰ دیگر از کوکی‌های شخص ثالث پشتیبانی نمی‌کنند، گوگل به دلیل نقش برجسته خود[۳] به‌عنوان یک فروشنده مرورگر وب و یک پلتفرم تبلیغاتی، کار سخت‌تری را برای خاموش کردن آن سپری کرده است.

ایده این شرکت برای ایجاد تعادل بین حریم خصوصی آنلاین در مقابل اینترنت با پشتیبانی از تبلیغات با استفاده از Privacy Sandbox موردبررسی دقیق[۴] تنظیم‌کننده‌ها، تبلیغ‌کنندگان و حامیان حریم خصوصی قرارگرفته است و باعث شده چندین بار در چند سال گذشته خطوط فناوری جایگزینی کوکی‌ها را دوباره ترسیم کند.

ماه گذشته، noyb یا همان حریم خصوصی غیرانتفاعی اتریش گفت[۵] که فقط کنترل را از یک شخص ثالث به گوگل منتقل می‌کند و همچنان می‌تواند برای ردیابی کاربران بدون دادن گزینه‌ای برای رضایت به‌صورت آگاهانه و شفاف استفاده شود.

اپل که حفاظت‌های پیشرفته ردیابی و اثرانگشت را در سافاری معرفی کرده است، از [۶]Topics API انتقاد کرده است، جنبه‌ای حیاتی از Privacy Sandbox که علایق کاربران را در فهرستی از موضوعات از پیش تعریف‌شده بر اساس تاریخچه مرور آن‌ها به‌منظور ارائه خدمات شخصی مرتب می‌کند.

تیم WebKit اپل با اشاره به اینکه چگونه می‌توان از آن برای اثرانگشت و شناسایی مجدد کاربران و همچنین cross-site آن‌ها استفاده کرد، گفت[۷]: «از قبل به کاربر گفته نمی‌شود که کروم او را با چه موضوعاتی برچسب‌گذاری کرده است یا چه موضوعاتی را در معرض کدام طرف‌ها قرار می‌دهد.»

به‌طور خاص، به حفره‌های اجرایی اشاره کرد که به‌طور بالقوه می‌توانند به یک کارگزار تعبیه‌شده در وب‌سایت‌ها اجازه دهند تا با جستجوی دوره‌ای از Topics API و ایجاد یک نمایه دائمی با ترکیب آن با سایر نقاط داده، علایق متغیر کاربر را در طول زمان جلب کند.

این سازنده آیفون گفت: «حالا تصور کنید که یادگیری ماشینی پیشرفته و هوش مصنوعی می‌توانند بر اساس ترکیب‌های مختلف سیگنال‌های علاقه در مورد شما نتیجه بگیرند. وقتی کارگزاران داده و ردیاب‌ها بتوانند در بخش‌های بزرگی از جمعیت مقایسه کنند، چه الگوهایی پدیدار خواهند شد؟

«ما فکر می‌کنیم که وب نباید چنین اطلاعاتی را در سراسر وب‌سایت‌ها افشا کند و فکر نمی‌کنیم مرورگر، یعنی عامل کاربر، باید چنین جمع‌آوری یا استفاده از داده‌ها را تسهیل کند.»

Privacy Sandbox همچنین با موانع نظارتی به دلیل نگرانی‌هایی که این فناوری می‌تواند به گوگل مزیت ناعادلانه در بازار تبلیغات دیجیتال بدهد و رقابت را محدود کند، مواجه شده است و روند عرضه را پیچیده‌تر می‌کند.

این توسعه تأییدی از طرف گوگل است که به دست آوردن اجماع در صنعت در مورد یک ‌راه‌حل واحد، چالش‌برانگیزتر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد. در این بیانیه آمده است که چرخش کوکی‌ها “نیازمند کار قابل‌توجهی توسط بسیاری از شرکت‌کنندگان است و بر ناشران، تبلیغ‌کنندگان و همه افرادی که در تبلیغات آنلاین دخیل هستند، تأثیر خواهد گذاشت.”

سازمان رقابت و بازار بریتانیا (CMA) که از نزدیک بر تغییرات ایجادشده توسط این غول جستجو نظارت می‌کند، گفت که در حال ارزیابی تأثیر اعلامیه جدید است.

CMA می‌گوید[۸]: «به‌جای حذف کوکی‌های شخص ثالث از کروم، یک درخواست انتخاب کاربر را معرفی می‌کند که به کاربران امکان می‌دهد انتخاب کنند که آیا کوکی‌های شخص ثالث را حفظ کنند یا خیر. CMA اکنون از نزدیک با [دفتر کمیسر اطلاعات] همکاری خواهد کرد تا رویکرد جدید گوگل در خصوص جعبه ایمنی حریم خصوصی را به‌دقت بررسی کند.

منابع

[۱] https://privacysandbox.com/intl/en_us/news/privacy-sandbox-update

[۲] https://thehackernews.com/2024/04/google-postpones-third-party-cookie.html

[۳] https://thehackernews.com/2021/06/google-extends-support-for-tracking.html

[۴] https://www.eff.org/deeplinks/2024/07/why-privacy-badger-opts-you-out-googles-privacy-sandbox

[۵] https://thehackernews.com/2024/06/googles-privacy-sandbox-accused-of-user.html

[۶] https://thehackernews.com/2023/09/google-chrome-rolls-out-support-for.html

[۷] https://webkit.org/blog/15697/private-browsing-2-0

[۸] https://www.gov.uk/cma-cases/investigation-into-googles-privacy-sandbox-browser-changes

[۹] https://thehackernews.com/2024/07/google-abandons-plan-to-phase-out-third.html