کرومگوگل اعلام کرده است که قصد دارد ویژگی جدیدی را در نسخه آتی مرورگر وب کروم خود اضافه کند تا به کاربران هشدار دهد وقتی افزونه‌ای که نصب‌کرده‌اند از فروشگاه وب کروم حذف شده است.

این ویژگی که برای انتشار در کنار نسخه ۱۱۷ کروم تنظیم شده است، به کاربران این امکان را می‌دهد که در صورت لغو انتشار یک افزونه توسط یک توسعه‌دهنده، حذف به دلیل نقض خط‌مشی فروشگاه وب کروم، یا علامت‌گذاری به‌عنوان بدافزار، به کاربران اطلاع داده شوند.

این غول فناوری گفت که قصد دارد چنین افزونه‌هایی را تحت دسته «بررسی ایمنی» در بخش «حریم خصوصی و امنیت» صفحه تنظیمات مرورگر برجسته کند.

Oliver Dunk، مهندس روابط توسعه‌دهنده برای برنامه‌های افزودنی کروم در این باره گفت[۱]: «وقتی کاربر روی “بازبینی” کلیک می‌کند، به برنامه‌های افزودنی خود منتقل می‌شود و به آنها این انتخاب داده می‌شود که در صورت تمایل به نصب برنامه افزودنی، افزونه را حذف یا هشدار را پنهان کند.»

“همانند نسخه‌های قبلی کروم، برنامه‌های افزودنی که به‌عنوان بدافزار علامت‌گذاری شده‌اند به طور خودکار غیرفعال می‌شوند.”

این توسعه زمانی انجام می‌شود که شرکت اعلام کرده است که به طور خودکار تمام پیمایش‌های https:// URL را به https:// ارتقا می‌دهد، حتی زمانی که کاربران روی پیوندی کلیک می‌کنند که به‌صراحت https:// را اعلام می‌کند. این ویژگی در حال حاضر در کروم ۱۱۵ در حال آزمایش است و انتظار می‌رود به‌زودی عرضه شود.

کروم

گوگل همچنین اعلام کرده است که از اواسط سپتامبر ۲۰۲۳ زمانی که کاربران سعی در دانلود فایل‌های پرخطر در هنگام اتصال ناامن دارند، هشداری را نشان خواهد داد.

تیم Chromium گفت[۲]: «فایل‌های دانلود شده می‌توانند حاوی کدهای مخربی باشند که جعبه ایمنی کروم و سایر حفاظت‌ها را دور می‌زند، بنابراین مهاجم شبکه یک فرصت منحصربه‌فرد برای به خطر انداختن رایانه شما در صورت وقوع بارگیری‌های ناامن دارد».

«تا زمانی که HTTPS-First Mode فعال نشده باشد، Chrome هنگام بارگیری ناامن فایل‌هایی مانند تصاویر، صدا یا ویدئو هشدار نشان نمی‌دهد، زیرا این نوع فایل‌ها نسبتاً ایمن هستند».

برخی از ویژگی‌های دیگری که درحال‌توسعه هستند عبارت‌اند از فعال‌کردن حالت اول HTTPS به طور پیش‌فرض در حالت ناشناس برای تجربه مرور ایمن‌تر و روشن‌کردن خودکار تنظیمات برای کاربرانی که به‌ندرت از HTTP استفاده می‌کنند.

کاربران می‌توانند با فعال‌کردن «همیشه از اتصالات امن استفاده کن» در تنظیمات امنیتی کروم (chrome://settings/security) HTTPS-First Mode را فعال کنند.

این به‌روزرسانی‌ها همچنین از پیشنهادهای گوگل برای افزودن پشتیبانی از الگوریتم‌های رمزگذاری مقاوم در برابر کوانتومی[۳] در مرورگر کروم پیروی می‌کنند که از نسخه ۱۱۶ شروع می‌شود.

  منابع

[۱] https://developer.chrome.com/en/blog/extension-safety-hub

[۲] https://blog.chromium.org/2023/08/towards-https-by-default.html

[۳] https://apa.aut.ac.ir/?p=9888

[۴] https://thehackernews.com/2023/08/google-chromes-new-feature-alerts-users.html