SaaSمجرمان سایبری امسال نیز مثل همیشه مشغول خواهند بود. ایمن بمانید و از سیستم‌ها و داده‌های خود با تمرکز بر این ۴ زمینه کلیدی برای ایمن‌سازی محیط خود و تضمین موفقیت در سال ۲۰۲۳ محافظت کنید و مطمئن شوید که کسب‌وکار شما فقط زمانی در سرفصل اخبار قرار می‌گیرد که خودتان می‌خواهید.

۱ – نقاط ضعف برنامه‌های وب

برنامه‌های کاربردی وب در هسته کاری شرکت‌های SaaS و نحوه عملکرد آن‌ها قرار دارند و می‌توانند برخی از حساس‌ترین اطلاعات شما مانند داده‌های ارزشمند مشتری را ذخیره کنند.

برنامه‌های SaaS اغلب multi-tenanted هستند، بنابراین برنامه‌های شما باید در برابر حملاتی که یک مشتری می‌تواند به داده‌های مشتری دیگر دسترسی داشته باشد، مانند نقص‌های منطقی، نقص‌های تزریق یا ضعف‌های کنترل دسترسی، ایمن باشند. هکرها به‌راحتی از این موارد بهره‌برداری می‌کنند و هنگام نوشتن کد اشتباهات آسانی مرتکب می‌شوند.

تست امنیتی با یک اسکنر آسیب‌پذیری خودکار در ترکیب با تست نفوذ معمولی می‌تواند به شما در طراحی و ساخت برنامه‌های وب امن با ادغام با محیط موجودتان کمک کند تا آسیب‌پذیری‌ها را همان‌طور که در طول چرخه توسعه معرفی می‌شوند، شناسایی کنید.

۲ – اشتباهات پیکربندی نادرست

محیط‌های ابری می‌توانند پیچیده باشند. مهندسان CTO یا DevOps شما مسئول امنیت هر تنظیمات، نقش کاربر و مجوز هستند تا اطمینان حاصل کنند که با خط‌مشی صنعت و شرکت مطابقت دارند. بنابراین تشخیص و اصلاح دستی تنظیمات نادرست می‌تواند بسیار دشوار باشد. به گفته گارتنر، این موارد باعث ۸۰ درصد از تمام موارد نقض امنیت داده‌ها[۱] می‌شود و تا سال ۲۰۲۵، تا ۹۹ درصد از خرابی‌های محیط ابری به خطاهای انسانی نسبت داده می‌شود.[۲]

برای کاهش این نوع از خطرات، نظارت بر شبکه خارجی ضروری است، درحالی‌که یک آزمایش زیرساخت ابری شما مشکلاتی ازجمله پیکربندی نادرست bucket های S3، فایروال‌های مجاز در VPC ها و حساب‌های ابری بیش‌ازحد مجاز را آشکار می‌کند.

می‌توانید خودتان آن را با یک بررسی دستی در ترکیب با ابزاری مانند Scoutsuite بررسی کنید، اما یک اسکنر آسیب‌پذیری می‌تواند به کاهش و نظارت بر سطح حمله شما نیز کمک کند و مطمئن شوید که فقط سرویس‌هایی که باید در معرض اینترنت قرار بگیرند در دسترس باشند.

۳ – نرم‌افزار آسیب‌پذیر و وصله کردن

این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما هنوز هم یک مسئله بزرگ است که برای همه و هر کسب‌وکاری صدق می‌کند. شرکت‌های SaaS نیز از این قاعده مستثنا نیستند. اگر برنامه‌ای را خود میزبانی می‌کنید، باید اطمینان حاصل کنید که وصله‌های امنیتی سیستم‌عامل و کتابخانه هنگام انتشار اعمال می‌شوند. متأسفانه این‌یک فرآیند در حال انجام است، زیرا آسیب‌پذیری‌های امنیتی در سیستم‌عامل‌ها و کتابخانه‌ها به‌طور مداوم پیدا و رفع می‌شوند.

استفاده از روش‌های DevOps و زیرساخت‌های زودگذر می‌تواند به شما کمک کند تا اطمینان حاصل کنید که سرویس شما همیشه در یک سیستم کاملاً اصلاح‌شده در هر نسخه مستقر می‌شود، اما همچنین باید برای هرگونه ضعف جدیدی که ممکن است در بین نسخه‌ها کشف شود، نظارت داشته باشید.

یک جایگزین برای میزبانی شخصی، ارائه‌های رایگان (و پولی) بدون سرور و پلتفرم به‌عنوان سرویس (PaaS) است که برنامه شما را در یک کانتینر اجرا می‌کند و از وصله سیستم‌عامل برای شما مراقبت می‌کند. بااین‌حال، همچنان باید اطمینان حاصل کنید که کتابخانه‌های مورداستفاده توسط سرویس شما با وصله‌های امنیتی به‌روز نگه‌داشته می‌شوند.

۴- سیاست‌ها و رویه‌های امنیتی داخلی ضعیف

بسیاری از شرکت‌های SaaS کوچک و در حال رشد هستند و وضعیت امنیتی آن‌ها ممکن است ضعیف باشد، اما هکرها تبعیض قائل نمی‌شوند و کسب‌وکارهای SaaS را به‌ویژه در معرض حملات قرار می‌دهند. چند اقدام ساده مانند استفاده از مدیریت رمز عبور، فعال کردن احراز هویت دومرحله‌ای و آموزش امنیتی می‌تواند حفاظت شمارا به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

یک مدیریت رمز عبور مقرون‌به‌صرفه و آسان برای پیاده‌سازی به شما کمک می‌کند تا رمزهای عبور ایمن و منحصربه‌فرد را در تمام سرویس‌های آنلاینی که شما و گروهتان استفاده می‌کنید حفظ کنید. مطمئن شوید که همه اعضای گروه شما از یکی استفاده می‌کنند و ترجیحاً موردی که خود موضوع رخنه‌های مکرر نباشد.

احراز هویت دومرحله‌ای یا چندمرحله‌ای (۲FA/MFA) را در هرکجا که می‌توانید فعال کنید. ۲FA به یک رمز احراز هویت دوم در بالای رمز عبور صحیح نیاز دارد. این می‌تواند یک کلید امنیتی سخت‌افزاری (ایمن‌ترین)، یک گذرواژه یک‌بارمصرف مبتنی بر زمان (با امنیت متوسط) یا یک گذرواژه یک‌بار ارسال‌شده به یک دستگاه تلفن همراه (با حداقل امنیت) باشد. همه سرویس‌ها از ۲FA پشتیبانی نمی‌کنند، اما درجایی که پشتیبانی می‌شود، باید فعال شود.

درنهایت، مطمئن شوید که گروه شما نحوه حفظ امنیت سایبری خوب، به‌ویژه نحوه شناسایی و جلوگیری از کلیک کردن روی پیوندهای فیشینگ را می‌داند.

SaaS

نتیجه‌گیری

درنهایت امنیت سایبری تعادل ریسک در مقابل منابع است و این‌یک خط باریک است که باید طی شود، به‌ویژه برای استارت‌آپ‌هایی که هزاران اولویت رقیب دارند. اما همان‌طور که تجارت شما مقیاس می‌شود، گروه شما گسترش می‌یابد و درآمد شما افزایش می‌یابد، باید سرمایه‌گذاری خود را در امنیت سایبری بر این اساس افزایش دهید.

متخصصان امنیتی زیادی وجود دارند که می‌توانند به شما در حفظ امنیت و کشف نقاط ضعف در سیستم‌های خود کمک کنند. همچنین اسکن مداوم به شما کمک می‌کند تا از آخرین آسیب‌پذیری‌ها مطلع باشید و شمارا از هرگونه تهدیدی که می‌تواند بر سیستم‌های در معرض خطر تأثیر بگذارد آگاه کند.

منابع

[۱] https://www.businesswire.com/news/home/20200603005175/en/Ermetic-Reports-80-Companies-Experienced-Cloud-Data

[۲] https://www.gartner.com/smarterwithgartner/is-the-cloud-secure/

[۳] https://thehackernews.com/2023/01/top-saas-cybersecurity-threats-in-2023.html