گوگل

گوگل روز چهارشنبه ۲۷ جولای ۲۰۲۲ اعلام کرد که بار دیگر برنامه‌های خود را برای خاموش کردن کوکی‌های شخص ثالث در مرورگر وب کروم از اواخر سال ۲۰۲۳ به نیمه دوم سال ۲۰۲۴ به تعویق می‌اندازد.

آنتونی چاوز، معاون Privacy Sandbox، گفت[۱]: «مستمرترین بازخوردی که دریافت کرده‌ایم نیاز به زمان بیشتر برای ارزیابی و آزمایش فناوری‌های جدید Privacy Sandbox قبل از منسوخ شدن کوکی‌های شخص ثالث در Chrome است.

با در نظر گرفتن این موضوع، این غول فناوری اینترنت و تبلیغات گفت که در حال اتخاذ یک “رویکرد عمدی” است و پنجره آزمایشی[۲] را برای طرح‌های در حال انجام Privacy Sandbox خود قبل از حذف تدریجی کوکی‌های شخص ثالث گسترش می‌دهد.

کوکی‌ها قطعاتی از داده‌هایی هستند که توسط مرورگر وب هنگام دسترسی به وب‌سایت روی رایانه کاربر یا دستگاه دیگری قرار می‌گیرند، با کوکی‌های شخص ثالث[۳] به بخش عمده‌ای از اکوسیستم تبلیغات دیجیتال و توانایی آن برای ردیابی کاربران در سایت‌های مختلف برای نمایش تبلیغات هدفمند کمک می‌کند.

Privacy Sandbox اصطلاح چتر Google برای مجموعه‌ای از فناوری‌ها است که هدف آن بهبود حریم خصوصی کاربران در سراسر وب و اندروید با محدود کردن ردیابی cross-site و cross-app و ارائه جایگزین‌های بهبودیافته و ایمن‌تر برای ارائه تبلیغات مبتنی بر علاقه است.

درحالی‌که گوگل در ابتدا قصد داشت این ویژگی را در اوایل سال ۲۰۲۲ عرضه کند، در ژوئن ۲۰۲۱ جدول زمانی را اصلاح کرد[۴] و پیشنهاد خود را برای انتقال از کوکی‌های شخص ثالث طی یک دوره سه‌ماهه، از اواسط سال ۲۰۲۳ تا اواخر سال ۲۰۲۳، ارائه کرد.

این شرکت در آن زمان خاطرنشان کرد: «روشن شده است که زمان بیشتری در سراسر اکوسیستم برای درست کردن این موضوع موردنیاز است.

گوگل

افزونه دوم زمانی ارائه می‌شود که Google Topics API را به‌عنوان جایگزینی برای FLoC (مخفف Federated Learning of Cohorts) در ژانویه ۲۰۲۲ اعلام کرد[۵] و پس‌ازآن با پیش‌نمایش[۶] توسعه‌دهنده Privacy Sandbox برای اندروید[۷] در ماه می، آن را دنبال کرد.

در فوریه ۲۰۲۲، سازمان رقابت و بازارهای بریتانیا (CMA) به‌طور رسمی تعهدات گوگل را در مورد چگونگی توسعه فناوری پذیرفت و به نیاز به گسترش Sandbox حریم خصوصی به‌گونه‌ای اشاره کرد که رقابت را ترویج می‌کند و از ناشران برای افزایش درآمد از تبلیغات حمایت می‌کند و درعین‌حال از حریم خصوصی مصرف‌کننده

محافظت می‌کند.

بر اساس این طرح جدید، انتظار می‌رود که آزمایش‌های جعبه ایمنی حریم خصوصی در ماه آینده برای کاربران در سراسر جهان گسترش یابد و تعداد کاربرانی که در این آزمایش‌ها شرکت می‌کنند در بقیه سال و تا سال ۲۰۲۳ افزایش می‌یابد.

گوگل همچنین تأکید کرد که به کاربران برای مدیریت مشارکتشان پیامی[۸] نشان داده می‌شود و اضافه کرد که قصد دارد APIها را تا سه‌ماهه سوم ۲۰۲۳ به‌طورکلی در دسترس قرار دهد و پشتیبانی از کوکی‌های شخص ثالث به‌طور آزمایشی در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ قطع شود.

CMA، به‌نوبه خود، در ۲۸ جولای ۲۰۲۲ اذعان کرد[۹] که از “پیشنهادهای جایگزین درحال‌توسعه توسط اشخاص ثالث” آگاه است و “در حال کار با [دفتر کمیسر اطلاعات] برای درک بهتر قابلیت و تأثیرات احتمالی آن‌ها است.”

منابع

[۱] https://blog.google/products/chrome/update-testing-privacy-sandbox-web

[۲] https://privacysandbox.com/intl/en_us/open-web/#the-privacy-sandbox-timeline

[۳] https://en.wikipedia.org/wiki/HTTP_cookie#Third-party_cookie

[۴] https://thehackernews.com/2021/06/google-extends-support-for-tracking.html

[۵] https://thehackernews.com/2022/01/google-drops-floc-and-introduces-topics.html

[۶] https://thehackernews.com/2022/05/google-releases-first-developer-preview.html

[۷] https://thehackernews.com/2022/02/google-bringing-privacy-sandbox-to.html

[۸] https://blog.chromium.org/2022/03/what-to-expect-from-ps-testing.html

[۹] https://www.gov.uk/cma-cases/investigation-into-googles-privacy-sandbox-browser-changes

[۱۰] https://thehackernews.com/2022/07/google-delays-blocking-3rd-party.html