آگاهی از وضعیت به عنوان اصلی مهم برای تصمیم گیری موفق در طیف وسیعی از موقعیت ها از جمله در حمل و نقل هوایی، کنترل ترافیک، ناوبری کشتی، مراقبت های بهداشتی، واکنش اضطراری، عملیات فرماندهی و کنترل نظامی و فضای سایبری شناخته شده است. آگاهی ناقص یا ناکافی از وضعیت به عنوان یکی از عوامل اولیه در حوادثی که به خطای انسانی نسبت داده می شود، شناخته شده است.

آگاهی از وضعیت(۱) ( SA ) عبارتست از حس کردن حالت عناصر محیطی و ادراک(۲) رویدادها برحسب زمان یا فضای مربوطه، فهم معنا و روابط(۳) بین آنها و تخمین(۴) وضعیت آینده آنها [۱].

به عنوان نمونه در حوزه مدیریت ترافیک هوایی، شرکت Lockheed Martin برای ایجاد تصویری واضح و کلی از آن چه که در سراسر جهان رخ می دهد از رویکرد آگاهی از وضعیت استفاده می کند [۲]. Lockheed Martin برای ساده سازی محیط پیچیده و کسب آگاهی از وضعیت آن، راه حل جامعی شامل فرمان، کنترل، ارتباطات، کامپیوترها، هوشیاری، مراقبت و شناسایی(۵) (C4ISR) را پیشنهاد می دهد که با تبدیل داده به دانش و دانش به اقدام، این ساده سازی محیط پیچیده را انجام می دهد. فناوری های C4ISR این امکان را فراهم می کند تا مجموعه متنوعی از مأموریت ها در هوا، فضا، خشکی، سطح دریا و زیر آن با تسلط و آگاهی کامل از وضعیت محیطی انجام شود. مزایایی که فناوری C4ISR ایجاد می کنند شامل موارد زیر است:

  • فرمان و کنترل: اپراتورها از سیستم های فرمان و کنترل، مزایایی برای تصمیم گیری دریافت می کنند که به آن ها قابلیت تصمیم گیری و برنامه ریزی موازی می دهد. این سیستم ها، آگاهی از وضعیت را افزایش می دهند. همچنین، منجر به پیشی گرفتن نسبت به دشمن در محیط های عملیاتی که به سرعت در حال تغییر هستند، می شوند.
  • هوشیاری، مراقبت و شناسایی: هزاران حسگر در بسترهای نظامی با سرنشین و بدون سرنشین در سطح هوا، فضا، دریا و خشکی، داده های کلانی را جمع آوری می کنند که سیستم های ISR وظایف جمع آوری، پردازش، تحلیل، ادغام و انتشار اطلاعاتی که برای مأموریت بحرانی(۶) هستند را برعهده دارند.
  • ارتباطات نسل بعدی(۷): تسلط اطلاعاتی(۸) نیازمند ارتباطات و شبکه های تطبیق پذیر، مقاوم و امن است. با استفاده از ماهوارهای پیچیده، شبکه های بیسیم و فناوری رادیویی فنی و به روز، این اطمینان حاصل می شود که دریافت و اشتراک گذاری اطلاعات به صورت امن انجام می شود.
  • ادغام اطلاعات و تحلیل داده(۹): حجم، سرعت و تنوع(۱۰)، سه چالش بزرگ داده های کلان در میدان نبرد است. فناوری های C4ISR با استفاده از همبسته سازی(۱۱)، ادغام و تحلیل داده ها در دامنه ها، سطوح و طبقات مختلف، مزایای تصمیم گیری را ایجاد می کنند.
  • سایبر: راه حل های پیچیده سایبری، دفاع از سیستم ها و شبکه ها در مقابل تهدیدات پیشرفته و مقاوم(۱۲) و پیشی گرفتن از حملات بعدی دشمنان را به طور جامع فراهم می کنند.
  • نبرد الکترونیک و تسلط بر طیف الکترومغناطیس(۱۳): آگاهی و مراقبت، محافظت و انکار(۱۴)، کلیدهایی برای تسلط بر طیف الکترومغناطیس است. در شرکت Lockheed Martin در زمینه فوتونیک(۱۵)، محاسبات پیشرفته(۱۶) و یادگیری ماشین، فناوری های پیشرفته ای ایجاد شده است که به جلوگیری از تهدیدات الکترومغناطیس(۱۷) کمک می کند.

 

منابع

[۱] Barford, P., M. Dacier, T. G. Dietterich, M. Fredrikson, J. Giffin, S. Jajodia, J.Yen, 2010. “Cyber SA: Situational awareness for cyber defense. “ In Cyber Situational Awareness, pp. 3-14.

[۲] https://www.lockheedmartin.com/en-us/capabilities/c4isr.html


(۱) Situational Awareness
(2) Perception
(3) Comprehensio
(4) Projection
(5) Command, control, communications, Computers, intelligence, surveillance, reconnaissance
(6) Mission- critical information
(7) NextGen Communications
(8) Information Dominance
(9) Information Fusion & Data Analytics
(10) Volume, Velocity, Variety
(11) Correlation
(12) Advanced Persistent Threats (APT)
(13) Electronic Warfare & Spectrum Dominance
(14) Protection and denial
(15) Photonics
(16) Advanced Computing
(17) Electromagnetic Threats