FaceApp

FaceApp یک برنامه photo-morphing با قابلیت هوش مصنوعی است که اخیراً به علت فیلتر سنی خود در تمامی کشورها گسترش یافته اما به علت سیاست‌های حفظ حریم شخصی خود که بدون هیچ دلیلی لیست دوستان فیس‌بوک کاربر را جمع‌آوری می‌کند، سرتیتر خبرها شده است.

FaceApp که یک برنامه ساخت روسیه است که از بهار سال ۲۰۱۷ وجود داشته، اما در طی چند هفته گذشته درحالی‌که میلیون‌ها نفر این برنامه را بارگیری کرده‌اند تا ببینند که وقتی پیرتر یا جوان‌تر هستند یا جنسیت خود را عوض می‌کنند، چگونه به نظر می‌رسند؛ رسانه‌های اجتماعی را در دست گرفته است.

این برنامه همچنین حاوی یک ویژگی است که به کاربران امکان بارگیری و ویرایش عکس‌هایشان را از حساب‌های فیس‌بوک می‌دهد. این ویژگی تنها زمانی کار می‌کند که کاربر FaceApp را قادر به دسترسی به ‌حساب رسانه‌های اجتماعی خود از طریق گزینه “ورود با فیس‌بوک” کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، علاوه بر درخواست دسترسی به اطلاعات و عکس‌های اصلی پروفایل شما، FaceApp همچنین لیست دوستان فیس‌بوک شما را “که آن‌ها نیز لیست دوستان خود را با FaceApp به اشتراک گذاشته‌اند” نیز درخواست می‌کند.

FaceApp به‌طور غیرضروری به لیست دوستان فیس‌بوک شما دسترسی پیدا می‌کند.

یک محقق امنیتی هندی به نام Athul Jayaram اخیراً با The Hacker News درباره جمع‌آوری اطلاعات لیست دوستان فیس‌بوک کاربران تماس گرفته است که FaceApp در حال حاضر به‌هیچ‌وجه برای عملکرد خود یا بهبود هر یک از ویژگی‌های خود از این لیست استفاده نمی‌کند.

“هنگامی‌که یک برنامه مجوزهای غیرضروری برای عملکرد خود را درخواست می‌کند، باید قبل از بارگیری آن دو بار فکر کنید.”

ما همچنین سعی کردیم دریابیم که آیا FaceApp در بعضی موارد از این داده‌ها برای “افزایش تجربه کاربر” استفاده می‌کند یا نه، اما نتوانستیم اطلاعاتی پیدا کنیم که جمع‌آوری این داده‌های خاص را توجیه کند.

مدیرعامل FaceApp یعنی Yaroslav Goncharov به The Hacker News گفت که FaceApp دارای ویژگی‌ای به نام “Stylist Social” است که هنوز رونمایی نشده است، به‌گونه‌ای که به کاربران این امکان را می‌دهد تا دوستان فیس‌بوک خود را برای رأی دادن به بهترین قیافه خود دعوت کنند.

ظاهراً این ویژگی اکنون قطع شده است، اما وقتی تصمیم به ورود با فیس‌بوک می‌گیرید، این برنامه هنوز لیست دوستان شما را جمع می‌کند.

Goncharov به The Hacker News دراین‌باره گفت: “ما دیگر این اطلاعات را نداریم و قصد داریم به‌زودی این مجوز را نیز درخواست نکنیم. ما قبلاً ویژگی‌های اجتماعی داشتیم (Social Stylist: شما می‌توانید از دوستان خود دعوت کنید تا به بهترین قیافه شما روی دهند، feed داشته باشند و غیره.) که این ویژگی‌ها به این مجوزها نیاز داشتند.”

“لطفاً توجه داشته باشید که برای کار با FaceApp به ورود به فیس‌بوک احتیاج ندارید، بنابراین فقط چند کاربر وارد سیستم می‌شوند.”

این مسئله با توجه به اینکه اخیراً این اپلیکیشن در سراسر جهان پخش شده است، باعث نگرانی شده است. این برنامه فقط در ۶ روز App Store را در ۸۱ کشور جهان در هم نوردید و در میان ۱٫۳۷۰ برنامه رایگان در آمریکا در تنها ۵ روز به رتبه نخست در دانلود صعود کرد.

The Hacker News همچنین با فیس‌بوک تماس گرفته است و آن‌ها را در مورد این عمل FaceApp آگاه کرده و از آن‌ها خواسته است تا درباره این موضوع اظهارنظر کنند.

نحوه جلوگیری از دسترسی FaceApp به اطلاعات شخصی نامربوط

بدون تردید سرویس Login with Facebook باعث می‌شود ورود به سیستم و ایجاد حساب کاربری مختلف برای سرویس‌های آنلاین شخص ثالث، برنامه‌ها و بازی‌ها آسان‌تر شود، اما در بیشتر مواقع توسعه‌دهندگان درخواست دسترسی غیرمجاز به بسیاری از داده‌های شما را دارند.

FaceApp بدون اتصال به‌حساب کاربری فیس‌بوک شما و برنامه ویرایش عکس در هنگام انتخاب عکس از حافظه دستگاه شما، کاملاً خوب عمل می‌کند، اما اگر هنوز هم می‌خواهید از این برنامه برای بارگیری عکس‌های فیس‌بوک خود استفاده کنید، می‌توانید بدون فاش کردن لیست دوستانتان این کار را انجام دهید.

فیس‌بوک در حال حاضر گزینه‌ای دارد که به کاربران امکان ویرایش و انتخاب مجوزهایی را که می‌خواهند از قبل به یک برنامه اعطا کنند را می‌دهد.

درحالی‌که حساب فیس‌بوک خود را به FaceApp یا هر سرویس شخص ثالث دیگری متصل می‌کنید، فیس‌بوک صفحه‌ای را با یک دکمه ویرایش نمایش می‌دهد و به کاربران این امکان را می‌دهد که مجوزهایی را که نمی‌خواهند برنامه‌های شخص ثالث به آن‌ها دسترسی پیدا کند را غیرفعال کنند.

بااین‌حال، اگر قبلاً به FaceApp اجازه دسترسی به لیست دوستان خود یا هر مجوز غیرضروری دیگر را داده‌اید، می‌توانید در بخش Apps and Website در تنظیمات حساب Facebook خود آن‌ها را ویرایش کنید[۱].

لازم به ذکر است که فقط حذف برنامه یا محدود کردن مجوزها باعث حذف اطلاعات شما از سرورهای FaceApp نمی‌شود.

مدیرعامل FaceApp یعنی Goncharov پیشنهاد می‌کند که کاربران می‌توانند با رفتن به بخش Settings→Support→Report a bug  و نوشتن کلمه Privacy در قسمت موضوع، از این شرکت بخواهند که کلیه داده‌های آن‌ها را از روی سرورهای FaceApp حذف کند.

سایر نگرانی‌ها مربوط به حریم خصوصی در برنامه FaceApp

این اولین باری نیست که FaceApp در مورد مسائل مربوط به حریم خصوصی تحت نظارت قرار گرفته است.

درست پس از گذشت یک هفته از فراگیر شدن آن، طرفداران حفظ حریم خصوصی و رسانه‌ها نگرانی‌هایی راجع به بخش loosely-phrased از سیاست حفظ حریم خصوصی پیدا کردند، که می‌گوید استفاده از این اپلیکیشن به این برنامه‌ی ساخت روسیه یک مجوز “دائمی” برای عکس‌های شما اعطا می‌کند و این امکان را برای این برنامه فراهم می‌کند که از تصویر، نام و نام کاربری شما برای هر منظور و بدون رضایت شما و برای همیشه حتی اگر این برنامه را حذف کنید، استفاده کند.

در بخش توافقنامه شرایط استفاده برنامه FaceApp آمده است[۲]: “شما به FaceApp مجوز دائمی، غیرقابل‌برگشت، بدون انحصار، بدون حق امتیاز، جهانی، قابل‌انتقال، تکثیر، اصلاح، تطبیق، انتشار، ترجمه، ایجاد آثار مشتق شده از آن‌ها، توزیع، اجرای عمومی و نمایش را می‌دهید. همچنین این برنامه اجازه دارد محتوای کاربری شما و هر نام، نام کاربری یا شباهتی که در رابطه با محتوای کاربر شما وجود دارد را در قالب‌ها و کانال‌های رسانه‌ای که اکنون شناخته‌شده یا بعداً توسعه می‌یابند، نمایش دهد؛ که محتوای کاربر و هرگونه اطلاعات مرتبط (مانند [نام کاربری] شما ، مکان یا عکس نمایه) برای عموم قابل‌مشاهده خواهد بود.”

علاوه بر این، در همین زمان، نگرانی دیگری مطرح شد مبنی بر اینکه FaceApp نه‌ تنها دسترسی به عکس‌های ارسالی کاربران دارد بلکه همچنین به دوربین عکاسی تلفن‌های همراه کاربران نیز دسترسی دارد.

بااین‌حال، این مورد تأیید نشد زیرا Baptiste Robert که یک محقق امنیتی فرانسوی است، این گمانه‌زنی‌ها را از طریق تحقیقات فنی خود رد کرد و تأیید کرد که این اپلیکیشن تنها عکسی را انتخاب می‌کند که توسط یک کاربر در سرور این برنامه برای ویرایش بارگذاری شود.

منابع

[۱] https://www.facebook.com/settings?tab=applications

[۲] https://faceapp.com/terms

[۳] https://thehackernews.com/2019/07/faceapp-facebook-privacy.html