Firefox Send

موزیلا به شما این امکان را می‌دهد که فایل‌های بزرگ را به‌طور ایمن و خصوصی با هرکسی که بخواهید از طریق Firefox Send به اشتراک بگذارید، این سرویس در حقیقت نیاز به سرویس‌های شخص ثالث یا ابزارهای آپلود فایل که شما را مجبور به پرداخت هزینه‌های هنگفت می‌کند را از بین برده است.

درنهایت موزیلا، سرویس رایگان انتقال داده‌های رمزگذاری شده خود را به نام Firefox Send برای عموم راه‌اندازی کرد که به کاربران اجازه می‌دهد به‌طور ایمن فایل‌های بزرگ مانند فایل‌های ویدئویی، صوتی و یا عکس‌ها را به اشتراک بگذارند که می‌تواند به‌اندازه‌ی ضمیمه یک پست الکترونیک بزرگ باشد.

Firefox Send در ابتدا توسط موزیلا راه‌اندازی شد[۱] تا کاربران را در ماه اوت ۲۰۱۷ به‌عنوان بخشی از برنامه آزمایشی Test Pilot که اکنون از بین رفته است، آزمایش کند.

Firefox Send به شما اجازه می‌دهد تا فایل‌ها را تا حجم ۱ گیگابایت ارسال کنید، اما اگر برای یک حساب فایرفاکس رایگان ثبت‌نام کنید، می‌توانید فایل‌ها را تا حجم ۲٫۵ گیگابایت نیز آپلود کنید.

این سرویس از یک تکنولوژی رمزگذاری مبتنی بر مرورگر استفاده می‌کند که فایل‌های شما را قبل از ارسال آن‌ها به سرور موزیلا رمزگذاری می‌کند، که تنها توسط گیرندگان قابل رمزگشایی می‌باشد.

برخلاف ذخیره‌سازهای فایل‌های محبوب و خدمات اشتراک‌گذاری مانند Dropbox، Google Drive، Microsoft OneDrive و Box سرویس Firefox Send به‌عنوان یک نرم‌افزار دسکتاپ یا به‌طور داخلی مجتمع شده با سایر محصولات، برای مثال Firefox، نیست.

این سرویس فقط یک وب‌سایت آنلاین است که شما می‌توانید با سرعت زیاد یک فایل را آپلود کنید، از آن با یک رمز عبور (اختیاری) محافظت کنید، یک دوره انقضا برای آن تنظیم کنید و از هر رسانه‌ای برای به اشتراک گذاشتن پیوند تولیدشده با هر فردی که فرستنده می‌خواهد استفاده کنید[۲].

سپس دریافت‌کنندگان می‌توانند فایل را فقط با مراجعه به URL مشترک بدون در نظر گرفتن اینکه آیا یک حساب فایرفاکس دارند یا نه، دانلود کنند.

در اینجا ویژگی‌های کلیدی Firefox Send آورده شده است:

  • End-to-End Encryption: این سرویس از رمزنگاری AES-GCM از نوع ۱۲۸ بیتی از طریق API Crypto Web برای رمزگذاری فایل‌ها در مرورگر وب و قبل از ارسال آن‌ها به سرور استفاده می‌کند.
  • تنظیم زمان انقضا: هنگام آپلود فایل، شما می‌توانید یک محدوده زمانی بین ۵ دقیقه تا ۱ هفته‌ای برای مدت‌زمانی که فایل شما منقضی می‌شود را انتخاب کنید، و فایل شما پس‌ازاین مدت قادر به بارگیری نخواهد بود.
  • محدود کردن تعداد دفعات دانلود: شما همچنین می‌توانید تعداد بارگیری فایل (بین ۱ تا ۱۰۰ بارگیری) را تنظیم کنید و پس‌ازآن لینک دانلود به‌طور خودکار منقضی می‌شود.
  • تنظیم کلمه عبور: برای یک ‌لایه‌ی اضافی امنیتی، شما همچنین می‌توانید یک کلمه عبور را روی فایل قرار دهید که قبل از دریافت فایل باید توسط دریافت‌کننده وارد شود.

Nick Nguyen، مدیر محصولات فایرفاکس دراین‌باره گفت[۳]: “ما می‌دانیم که چند راه‌حل اشتراک cloud وجود دارد، اما به‌عنوان ادامه مأموریت خود برای انتخاب گزینه‌های خصوصی‌تر و ایمن‌تر برای شما، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات شما با استفاده از ارسال امن صورت می‌گیرد.”

“با تمامی برنامه‌ها و سرویس‌های فایرفاکس، ارسال توسط طراحی خصوصی است، به این معنی که تمام فایل‌های شما محافظت می‌شوند و مأموریت ما این است که تمامی اطلاعات شما به‌صورت ایمن ارسال شود.”

برخلاف دیگر سرویس‌های ذخیره‌سازی فایل‌های محبوب مثل Dropbox و Google Drive سرویس Firefox Send هیچ گزینه پرداختی برای کاربران ندارد، به این معنی که شما نمی‌توانید یک فضای اضافی را خریداری کنید.

Firefox Send در وب و در آدرس send.firefox.com راه‌اندازی شده است، که می‌توانید هرزمانی که می‌خواهید؛ فایل‌هایتان را با استفاده از سرویس Firefox Send ارسال کنید. همچنین این سرویس با هر مرورگری کار می‌کند.

علاوه بر پورتال آنلاین، موزیلا در این هفته برنامه ارسال Android را به‌صورت نسخه بتا عرضه می‌کند که به کاربران اجازه می‌دهد فایل‌های بزرگ خود را با دوستان، همکاران یا هر شخص دیگری با استفاده از دستگاه‌های تلفن همراه خود به اشتراک بگذارند.

اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری دراین‌باره به دست آورید، می‌توانید به صفحه GitHub این سرویس جدید فایرفاکس مراجعه کنید[۴].

منابع

[۱] https://send.firefox.com

[۲] https://youtu.be/eRHpEn2eHJA

[۳]https://blog.mozilla.org/blog/2019/03/12/introducing-firefox-send-providing-free-file-transfers-while-keeping-your-personal-information-private

[۴] https://github.com/mozilla/send

[۵] https://thehackernews.com/2019/03/firefox-send-encrypted-file-share.html