Avast

اکنون سال ۲۰۱۹ است و میلیون‌ها رایانه هنوز حداقل یک نرم‌افزار قدیمی دارند و یا سیستم‌عامل‌های قدیمی را اجرا می‌کنند و خود را نسبت به تهدیدهای آنلاین و آسیب‌پذیری‌ها یا سوءاستفاده‌های امنیتی آسیب‌پذیر کردند.

شرکت امنیتی Avast گزارش PC Trends خود را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است که نشان می‌دهد میلیون‌ها کاربر خود را با نگه‌داشتن نسخه‌های قدیمی از برنامه‌های محبوب در رایانه‌هایشان آسیب‌پذیر کرده‌اند.

احتمالاً بیشترین برداری که برای هر حمله سایبری نادیده گرفته‌شده، برنامه‌های قدیمی هستند که اغلب اوقات، به دلیل تنبلی کاربران و مدیران شرکت‌ها در نادیده گرفتن به‌روزرسانی‌های امنیتی در محیط کسب‌وکار به همین صورت روی سیستم‌ها باقی‌مانده‌اند.

با توجه به این گزارش[۱]، Adobe Shockwave در صدر لیست نرم‌افزارهایی قرار دارد که اکثر کاربران آن را به‌روزرسانی نکرده‌اند، در رتبه‌های بعدی VLC Media Player، اسکایپ، Java Runtime Environment، ۷-Zip File Manager و Foxit Reader قرار دارند.

برنامه‌های کاربردی قدیمی اغلب یک درب باز برای هکرها و مجرمان سایبری برای استفاده از اشکالات امنیتی و نقاط ضعف در برنامه‌ها فراهم می‌کنند و آن‌ها را تبدیل به یک هدف بالقوه برای حملات سایبری می‌کنند.

بااین‌حال، نه‌تنها برنامه‌های کاربردی بلکه سیستم‌عامل‌های موجود نیز نامناسب هستند. تقریباً ۱۵ درصد از رایانه‌های دارای ویندوز ۷ و ۹ درصد از رایانه‌های دارای ویندوز ۱۰، نسخه‌های قدیمی این سیستم‌عامل‌ها را اجرا می‌کنند.

برای درک این خطر، نمی‌توان مثالی بهتر از تهدید WannaCry که در سطح جهانی بود را عنوان کرد، که عمدتاً شبکه‌هایی را آلوده کرد که از سیستم‌عامل‌های قدیمی استفاده می‌کردند مانند ویندوز XP، که مایکروسافت دیگر پشتیبانی فنی برای آن‌ها ارائه نمی‌دهد.

WannaCry از یک سوراخ امنیتی خطرناک در مایکروسافت ویندوز استفاده کرد که توسط این شرکت و چند ماه قبل از شروع حمله این باج‌گیر افزار، برطرف شده بود.

Ondrej Vlcek، مدیرعامل Avast دراین‌باره گفت[۲]: “بسیاری از ما به‌طور منظم گوشی‌های هوشمند خود را جایگزین می‌کنیم، اما این موضوع در ارتباط با رایانه‌های شخصی برقرار نیست، بااینکه سن متوسط رایانه در حال حاضر به شش سال می‌رسد، ما باید بیشتر تلاش کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که دستگاه‌های ما در معرض خطر قرار نمی‌گیرند.”

“توسط میزان مشخصی از مراقبت، مانند تمیز کردن سخت‌افزارهای داخلی با استفاده از پاک‌کننده‌ها، بهینه‌سازی و استفاده از محصولات امنیتی، رایانه‌های شخصی برای مدت طولانی امن و قابل‌اعتماد خواهند بود.”

نکته پایانی: سیستم‌عامل‌ها و برنامه‌های کاربردی خود را تا جایی که می‌توانید وصله کنید و به‌روزرسانی‌های امنیتی را روی آن‌ها اجرا کنید تا آن‌ها را حملات اینترنتی محافظت کرده تا از حمله هکرها به دستگاه‌های آسیب‌پذیر به‌منظور سرقت اطلاعات شخصی و حساس جلوگیری شود.

منابع

[۱] https://cdn2.hubspot.net/hubfs/486579/Avast_PC_Trends_Report_2019.pdf

[۲] https://blog.avast.com/pc-report-2019-shows-users-fail-to-update-avast

[۳] https://thehackernews.com/2019/01/software-vulnerabilities-hacking.html