ویندوز 7

یک یادآوری جدید برای کسانی که هنوز از سیستم‌عامل ویندوز ۷ استفاده می‌کنند؛ شما کمتر از یک سال دیگر تا زمانی که مایکروسافت پشتیبانی از این سیستم‌عامل ۹ ساله را قطع کند، زمان‌ دارید.

بنابراین زمان آن است که شما سیستم‌عامل خود را ارتقا دهید و با ویندوز ۷ خداحافظی کنید، زیرا پشتیبانی پنج‌ساله از آن تا ۱۴ ژانویه ۲۰۲۰ پایان می‌یابد، یعنی کمتر از یک سال دیگر از امروز.

پس‌ازاین تاریخ، این غول تکنولوژی دیگر به‌روزرسانی‌های امنیتی رایگان را برای این سیستم‌عامل منتشر نمی‌کند و نقص‌های آن را برطرف نکرده و ویژگی‌های جدید به این سیستم‌عامل که هنوز به‌طور گسترده توسط افراد مورداستفاده قرار می‌گیرد اضافه نمی‌کند، که درنهایت می‌تواند تعداد قابل‌توجهی از کاربران را نسبت به حملات دژافزاری آسیب‌پذیر کند.

بااین‌حال، پایان پشتیبانی رایگان از ویندوز ۷، پشتیبانی از این سیستم‌عامل را برای کسب‌وکارهای بزرگ و مشتریان سازمانی خاتمه نمی‌دهد. مثل همیشه، مایکروسافت استثنائاتی را برای شرکت‌های خاصی که مایل به پرداخت پول زیادی برای ادامه پشتیبانی هستند، قائل می‌شود.

بر اساس گزارش”مرگ ویندوز ۷″ که توسط شرکت تحویل محتوای Kollective منتشر شده است[۱]، ۴۳ درصد از شرکت‌ها هنوز این سیستم‌عامل ۹ ساله را اجرا می‌کنند که ۱۷ درصد آن‌ها نمی‌دانستند که چه زمانی مهلت پشتیبانی مایکروسافت از این ویندوز به پایان می‌رسد.

میلیون‌ها کاربر هنوز از ویندوز ۷ استفاده می‌کنند.

می‌خواهید بدانید که ویندوز ۷ در بین کاربران چقدر محبوب است؟ حتی پس‌ازاینکه ویندوز ۱۰ از زمان انتشار آن در سال ۲۰۱۵ به ‌اجبار بر روی بسیاری از سیستم‌ها نصب شد، اما درنهایت توانست در اواخر سال ۲۰۱۸ سهم بازار را از ویندوز ۷ بگیرد.

ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ منتشر شد و طبق آمار گرفته شده[۲] توسط Netmarketshare در ماه دسامبر ۲۰۱۸، در حدود ۳۷ درصد از کامپیوترها در جهان از این ویندوز استفاده می‌کنند، که این آمار بسیار جلوتر از آمار جانشین‌های خود یعنی ویندوز ۸ و ۸٫۱ است.

مایکروسافت پشتیبانی اصلی از ویندوز ۷ را در ژانویه ۲۰۱۵ متوقف کرد[۳]، اما کاربران ویندوز همچنان به‌روزرسانی‌های امنیتی و وصله‌هایی برای مسائل امنیتی شناخته‌شده را به‌عنوان بخشی از پشتیبانی گسترده این شرکت که حداقل برای پنج سال اجرا می‌شود را دریافت می‌کنند.

در ماه مارس ۲۰۱۷ نیز مایکروسافت بلاک کردن وصله‌های امنیتی جدید و به‌روزرسانی‌ها را برای کاربران ویندوز ۷ و ویندوز ۸٫۱ را که از آخرین پردازنده‌های اینتل، AMD، Qualcomm و غیره استفاده می‌کردند را آغاز کرد [۴].

این شرکت دراین‌باره گفت: “برای ویندوز ۷ برای اجراشدن بر روی هر پردازنده جدیدی، درایورهای دستگاه و firmware باید مشکلات ویندوز ۷ مانند وقفه افتادن در پردازش، پشتیبانی از bus و حالت‌های power را برطرف کنند که این موضوع برای WiFi، گرافیک، امنیت و مسائل دیگر چالش‌برانگیز است.”

چرخه عمر زمانی شروع می‌شود که یک محصول به بازار عرضه شود و زمانی که دیگر پشتیبانی نمی‌شود، پایان می‌یابد. دانستن تاریخ‌های کلیدی در این چرخه عمر به شما کمک می‌کند تصمیمات آگاهانه در مورد زمان به‌روزرسانی، ارتقا و یا تغییرات دیگر در نرم‌افزار خود را بگیرید.”

علاوه بر پایان دادن به پشتیبانی از ویندوز ۷ در سال آینده، مایکروسافت همچنین پشتیبانی از MS Office 2010، ویندوز سرور ۲۰۰۸/۲۰۰۸ R2، SQL Server 2008/2008 R2، Exchange 2010 و Windows Embedded 7 را در سال ۲۰۲۰ پایان خواهد داد.

همان‌طور که برای ویندوز ۸، پشتیبانی گسترده از این سیستم‌عامل در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۳ به پایان می‌رسد.

کاربران ویندوز ۷ باید چکار کنند؟

اگر شما و یا کسب‌وکار شما هنوز در حال اجرای ویندوز ۷ است، هنوز هم یک سال برای ارتقا به آخرین سیستم‌عامل وقت دارید.

سازمان‌های دولتی و شرکت‌های بزرگ در صورت نیاز به بیش از یک سال وقت برای مهاجرت به نسخه جدیدتر هنوز هم می‌توانند برای تمدید پشتیبانی گسترده مبالغ هنگفتی را پرداخت کنند تا بتوانند به‌روزرسانی‌های امنیتی و وصله‌های موردنظر را از این شرکت دریافت کنند.

بااین‌حال، کاربران عادی باید سیستم‌عامل خود را بلافاصله به ویندوز ۱۰ یا یکی از توزیع‌های لینوکس ارتقا دهند، به‌جای اینکه یک نسخه از سیستم‌عامل ویندوز که وصله نشده و دارای آسیب‌پذیری است را اجرا کنند.

منابع

[۱] https://kollective.com/resource/the-death-of-windows-7-countdown/page/13

[۲] https://netmarketshare.com

[۳] https://thehackernews.com/2015/01/microsoft-windows-7-support.html

[۴] https://thehackernews.com/2017/03/windows-update-processor.html

[۵] https://thehackernews.com/2019/01/microsoft-windows-7-support.html