Anaheim

بر هیچ‌کس مخفی نیست که مرورگر Edge مایکروسافت در ۳ سال گذشته با وجود سرمایه‌گذاری‌های قابل‌توجه و پیشرفت‌های مداوم نتوانسته است با گوگل کروم رقابت کند.

یک روزنامه‌نگار در WindowsCentral دراین‌باره نوشته است که مایکروسافت می‌خواهد Edge را کنار گذاشته [۱] و گزارش داده است که یک مرورگر وب مبتنی بر Chromium جدید را ایجاد می‌کند و آن را Anaheim نام‌گذاری می‌کند که جایگزین Edge در سیستم‌عامل ویندوز ۱۰ به‌عنوان یک مرورگر پیش‌فرض جدید خواهد شد.

اگرچه در حال حاضر به پروژه Anaheim در وب‌سایت مایکروسافت اشاره‌ای نشده است (به‌استثنای Anaheim Convention Center در کالیفرنیا)، بسیاری از گمانه‌زنی‌ها مبنی بر این است که مرورگر جدید ساخته‌شده در چرخه توسعه ۱۹H1 از برنامه Insider Preview مایکروسافت ظاهر می‌شود.

بر اساس این گزارش، این مرورگر جدید از موتور رندر Blink متعلق به Chromium استفاده می‌کند که همان موتوری است که گوگل کروم از آن استفاده می‌کند. در حقیقت این موتور جایگزین موتور EdgeHTML مایکروسافت خواهد شد.

Chromium یک پروژه مبتنی بر مرورگر وب و منبع باز است که توسط گوگل ساخته شده است که در بین توسعه‌دهندگان مرورگر محبوب شده و همچنین مرورگرهای Vivaldi و اپرا نیز از آن استفاده می‌کنند.

در این گزارش آمده است[۲]: “در این زمان هنوز مشخص نشده است که Anaheim  از نام تجاری Edge و یا یک نام تجاری جدید استفاده می‌کند، یا اینکه رابط کاربر بین Edge و Anaheim متفاوت است یا خیر، اما یک چیز مطمئناً مشخص شده است: EdgeHTML به پایان کار خود نزدیک شده است.”

مایکروسافت در حال حاضر نیز از موتور رندر Chromium برای مرورگر Edge خود در دستگاه‌های اندروید و iOS استفاده می‌کند.

جزئیات جدید در ارتباط با مرورگر وب Anaheim  مایکروسافت هنوز در دسترس نیست و ما منتظر شنیدن بیشتر در مورد این پروژه از سوی مایکروسافت هستیم، اما Windows Central فکر می‌کند که این مرورگر جدید در آوریل سال ۲۰۱۹ در دسترس باشد.

اگر این شایعه درست باشد، گوگل که ۱۰ سالگی مرورگر وب کروم را امسال جشن می‌گیرد تبدیل به یک مالک بدون رقیب در بازار مرورگرها خواهد شد.

منابع

[۱] https://thehackernews.com/2015/04/Microsoft-Edge-Windows10-Browser.html

[۲]https://www.windowscentral.com/microsoft-building-chromium-powered-web-browser-windows-10

[۳] https://thehackernews.com/2018/12/edge-browser-anaheim-chromium.html