API

شما ممکن است درجایی این خبر را دیده باشید که گوگل به توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندروید این اجازه را داده است که به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را به‌ زور بر روی برنامه‌ها پیاده‌سازی کنند، اما این خبر صحت ندارد.

در عوض، این غول تکنولوژی یک ویژگی جدید ارائه می‌دهد که به کاربران کمک می‌کند تا تمام برنامه‌های اندروید را به‌روز نگه دارند و البته این یک گزینه اختیاری است.

علاوه بر راه‌اندازی تعدادی از ابزارها و ویژگی‌های جدید در Android Dev Summit 2018، گوگل نیز یک API جدید را به نام «به‌روزرسانی درون برنامه» راه‌اندازی کرده است که هدف آن کمک به توسعه‌دهندگان است تا اطمینان حاصل کنند که کاربران از آخرین نسخه برنامه‌ها استفاده می‌کنند[۱].

گوگل می‌گوید[۲]: “ما شنیده‌ایم که توسعه‌دهندگان می‌خواهند کنترل‌ بیشتری داشته و از اینکه کاربران آخرین نسخه از برنامه‌هایشان را اجرا می‌کنند، اطمینان حاصل کنند. برای حل این مسئله، ما یک برنامه به‌روزرسانی درون برنامه را راه‌اندازی کردیم.”

چگونه API به‌روزرسانی درون برنامه جدید اندروید کار می‌کند؟

لازم به ذکر است که API به‌روزرسانی درون برنامه جدید اندروید، در صورت تصمیم کاربران به عدم به‌روزرسانی، آن‌ها را مجبور به استفاده از این برنامه نکرده و یا آن‌ها را قفل نمی‌کند.

در عوض، این API به‌گونه‌ای طراحی شده است که به کاربران در مورد آخرین به‌روزرسانی در دسترس اطلاع‌رسانی می‌کند و به آن‌ها یک تجربه به‌روزرسانی در نرم‌افزار بدون بستن برنامه و یا باز کردن فروشگاه رسمی گوگل را ارائه می‌دهد.

همان‌طور که توسط Aurash Mahbod که مدیر ارشد مهندسان گوگل است در این ویدیو[۳] توضیح داده شده است، API به‌روزرسانی درون برنامه جدید اندروید دو راه برای به‌روزرسانی جدید به کاربران خود می‌دهد که بدین شرح است:

۱) به‌روزرسانی ضروری درون برنامه (برای وصله‌های بحرانی) – توسعه‌دهندگان برنامه می‌توانند پیام‌های تمام صفحه را به کاربران خود نشان دهند و آن‌ها را از یک به‌روزرسانی جدید مطلع سازند، که کاربران می‌توانند (در صورت نیاز)  انتخاب کنند که بلافاصله به‌روزرسانی موردنظر دانلود و نصب شود.

به دلایل آشکار یا به هر دلیل دیگری، کاربران می‌توانند از به‌روزرسانی ضروری انصراف دهند و همچنان از برنامه استفاده کنند، برای مثال درصورتی‌که آن‌ها به Wi-Fi متصل نیستند یا باتری گوشی آن‌ها کم است.

۲) به‌روزرسانی انعطاف‌پذیر درون برنامه (برای به‌روزرسانی‌های عادی) – با استفاده از این گزینه، توسعه‌دهندگان برنامه‌های اندروید می‌توانند یک هشدار “به‌روزرسانی در دسترس” کوچک به کاربران نمایش داده و به آن‌ها این اختیار را بدهند که آن را پذیرفته یا رد کنند و در صورت پذیرفتن آن درحالی‌که برنامه موردنظر در حال به‌روزرسانی نسخه جدید در پس‌زمینه است، توسط کاربر نیز در حال استفاده است.

هنگامی‌که برنامه بارگیری می‌شود، بار بعدی که کاربر برنامه را باز می‌کند، نصب می‌شود.

به‌روزرسانی انعطاف‌پذیر، گزینه Not Yet را به کاربران می‌دهد، که کاربران می‌توانند درصورتی‌که نمی‌خواهند به‌روزرسانی را نصب کنند، آن را انتخاب کنند.

این مفهوم خوب است و قطعاً جدید نیست، زیرا بسیاری از برنامه‌های کاربردی در حال حاضر دارای مکانیزم‌های سفارشی برای تعیین اینکه آیا کاربران یک نسخه قدیمی را اجرا می‌کنند را دارند و سپس آن‌ها را به نصب آخرین نسخه از فروشگاه رسمی هدایت می‌کنند. بااین‌حال، API جدید این فرایند را استاندارد، صاف و راحت می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که تجربه جدیدی را داشته باشند.

Aurash همچنین گفت که این شرکت در حال حاضر به‌روزرسانی API را در برنامه گوگل کروم برای اندروید تست می‌کند و API جدید را در اختیار بعضی از توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد. این ویژگی به‌زودی در دسترس همه توسعه‌دهندگان قرار داده خواهد شد.

گوگل همچنین می‌گوید که توسعه‌دهندگان اندروید توانایی کامل سفارشی کردن جریان به‌روزرسانی‌ها را دارند به‌طوری‌که کاربران احساس می‌کنند که این روند بخشی از برنامه موردنظر است که نشان می‌دهد تمام برنامه‌ها این تجربه به‌روزرسانی به‌خصوص و درون برنامه را ندارند.

منابع

[۱] https://developer.android.com/dev-summit

[۲]https://android-developers.googleblog.com/2018/11/unfolding-right-now-at-androiddevsummit.html

[۳] https://youtu.be/Wkl9GmluS7E

[۴] https://thehackernews.com/2018/11/android-in-app-updates-api.html