Mining

بعد از حذف کردن برنامه‌های Mining ارزهای رمزنگاری‌شده توسط اپل[۱]، گوگل نیز در این هفته سیاستPlay Store خود را به‌منظور جلوگیری کردن از Mining ارزهای رمزنگاری‌شده توسط برنامه‌ها بر روی دستگاه‌‎های کاربران در پس‌زمینه، به‌روزرسانی کرده است.

بااین‌حال، برنامه‌های Mining ارزهای رمزنگاری‌شده شامل MinerGate ،AA Miner ،NeoNeonMiner و Crypto Miner بسیار زیاد هستند و هنوز در Play Store وجود دارند.

Mining ارزهای رمزنگاری‌شده یک مفهوم جدید نیست، اما اخیراً این فن‌آوری در سال گذشته مورد سوء‌استفاده قرار گرفت[۲]؛ پس‌ازآن که هکرها آن را یک راه عالی برای تولید میلیون‌ها دلار توسط ربودن کامپیوترها[۳] به‌منظور Mining ارزهای رمزنگاری‌شده به‌صورت مخفی در پس‌زمینه کامپیوترها بدون دانش یا رضایت کاربران دانستند.

با توجه به این سوء‌استفاده، ارزهای رمزنگاری‌شده به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات مطرح شده است [۴] و احساسات منفی نسبت به این طرحِ درآمدیِ جایگزین را افزایش داده است و غول‌های فناوری بزرگ مانند اپل و گوگل اقدامات سختی را برای محدود کردن چنین برنامه‌هایی انجام داده‌اند.

بیش از یک ماه پیش اپل دستورالعمل‌های برنامه‌های App Store خود را برای ممنوعیت برنامه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده و تبلیغات به‌روزرسانی کرد و در حال حاضر گوگل نیز همان کار را انجام داده است.

گوگل سیاست توسعه Play Store خود را به‌طور صریح به‌منظور ممنوعیت چندین دسته از برنامه‌های اندرویدی به‌روزرسانی کرده است[۵]، ازجمله برنامه‌هایی که از پردازنده دستگاه برای ارزهای رمزنگاری‌شده استفاده می‌کنند.

بااین‌حال، برنامه‌هایی که از راه دور مدیریت Mining ارزهای رمزنگاری‌شده را مدیریت می‌کنند در این ممنوعیت قرار ندارند.

علاوه بر minerهای ارزهای رمزنگاری‌شده، این غول موتور جستجو همچنین چندین دسته از برنامه‌ها را در بازار دیجیتال خود ممنوع کرده است، ازجمله:

  • برنامه‌هایی که پس از هر بار کلیک حواس کاربران را به تبلیغات منحرف می‌کنند.
  • برنامه‌هایی که مالکیت یا هدف اصلی خود را غلط بیان کرده یا پنهان می‌کنند.
  • برنامه‌هایی که برای کودکان طراحی شده‌اند، اما شامل محتوای بزرگ‌سالان هستند.
  • برنامه‌هایی که فروش مواد منفجره، اسلحه گرم، مهمات یا لوازم جانبی سلاح گرم را تسهیل می‌کنند.
  • برنامه‌هایی که گفتار نفرت‌انگیز، خشونت، آسیب‌زدن به خود و تبعیض بر مبنای عوامل مختلف مانند جنسیت را تبلیغ می‌کنند.

این آخرین پیشرفت در ممنوعیت برنامه‌های ارزهای رمزنگاری‌شده یا تبلیغاتی توسط شرکت‌های بزرگ تکنولوژی است.

ماه گذشته، گوگل افزونه‌های Mining ارزهای رمزنگاری‌شده را از فروشگاه وب Chrome خود ممنوع کرد تا مانع سرقت ارزهای رمزنگاری‌شده توسط برنامه‌های موذی که ارزهای رمزنگاری‌شده را بدون دانش کاربران Mine می‌کنند، شود[۶].

این غول تکنولوژی همچنین تبلیغاتی را که باعث عرضه ICOها(۱)، کیف پول‌های ارزهای رمزنگاری‌شده، مبادلات ارزهای رمزنگاری‌شده و مشاوره در خرید ارزهای رمزنگاری‌شده بود را محدود کرد.

در اوایل امسال، فیس‌بوک همچنین تمام تبلیغات مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده را ممنوع کرد[۷]، ازجمله بیت‌کوین و ICOها. در اواخر ماه مارس ۲۰۱۸، توییتر همچنین اعلام کرد[۸] که برنامه خود را برای جلوگیری از تبلیغات مربوط به ارزهای رمزنگاری‌شده به‌روزرسانی خواهد کرد.

منابع

[۱] https://thehackernews.com/2018/06/cryptocurrency-mining-apps.html

[۲] https://thehackernews.com/2018/02/cryptocurrency-mining-android.html

[۳] https://thehackernews.com/2017/06/bitcoin-mining-ponzi-scheme.html

[۴] https://thehackernews.com/2018/03/cryptocurrency-spyware-malware.html

[۵] https://play.google.com/about/developer-content-policy-print

[۶] https://thehackernews.com/2018/04/cryptojacking-chrome-extension.html

[۷]https://www.facebook.com/business/news/new-ads-policy-improving-integrity-and-security-of-financial-product-and-services-ads

[۸]https://business.twitter.com/en/help/ads-policies/restricted-content-policies/financial-services.html

[۹] https://thehackernews.com/2018/07/android-cryptocurrency-mining.html


(۱) initial coin offerings