شاید باورش سخت باشد ولی شما باید نگران تلویزیون هوشمند خود نیز باشید، چراکه یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تلویزیون هوشمند در دنیا یعنی شرکت Vizio به‌صورت مخفیانه اطلاعات مربوط به بیش از ۱۱ میلیون مشتری خود را از طریق تلویزیون‌های هوشمند جمع‌آوری می‌کرده است و سپس این داده‌ها را بدون رضایت مشتریان به منابع دیگر می‌فروخته است.

تلویزیون هوشمند

اما خبر خوب این است که این سازنده تلویزیون‌های هوشمند به علت این کار جریمه سنگینی شده است.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا در روز دوشنبه (۶ فوریه ۲۰۱۷) گزارش داده است که شرکت Vizio تقریباً از تمامی کاربرانی که از تلویزیون‌های این شرکت استفاده می‌کنند از طریق ویژگی تعامل(۱) هوشمند جاسوسی کرده است.

نکته قابل‌توجه این است که این شرکت به‌جای اینکه علیه اتهام وارد شده اعتراض کند، با پرداخت ۲٫۲ میلیون دلار جریمه برای حل‌وفصل این طرح دعوی در دادگاه موافقت کرده است.

کمیسیون تجارت فدرال آمریکا گفته است: “برای حل و فصل این پرونده، Vizio موافقت کرده است که ردیابی‌های غیرمجاز را متوقف کند، به‌صورت برجسته شیوه‌های مختلف جمع‌آوری اطلاعات مربوط به تماشای برنامه‌ها را مشخص کند و رضایت مشتریان را قبل از آن‌که اطلاعات مربوط به آن‌ها را فاش کند، جلب کند. به‌علاوه، این شرکت باید اطلاعات جمع‌آوری کرده از مشتریان خود را پاک کرده و یک برنامه حفظ حریم خصوصی قرار دهد که فعالیت‌های Vizio و همکاران آن را ارزیابی کند.”

بر طبق گفته کمیسیون تجارت فدرال آمریکا این سازنده تلویزیون‌های هوشمند، نرم‌افزارِ ردیابی داده‌ها را به‌منظور جمع‌آوری اطلاعات ۱۱ میلیون نفر از مشتریان نظیر عادات مشاهده برنامه‌های مختلف را بدون اطلاع آن‌ها یا گرفتن رضایت از آن‌ها بر روی تلویزیون‌های این شرکت نصب کرده بوده است.

علاوه بر این، این شرکت همچنین آدرس‌های IP دیگر وسایل خانگی را که در نزدیک شبکه این تلویزیون قرار داشتند جمع‌آوری کرده و این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های دیگر قرار داده است تا از این اطلاعات برای هدف قرار دادن آن‌ها به‌منظور تبلیغات استفاده کنند.

گزارش شده است که نرم‌افزارِ ردیابیِ داده‌ها از طریق جمع‌آوری مجموعه‌ای از پیکسل‌های موجود بر روی صفحه نمایش در هر ثانیه که تلویزیون شما روشن است و سپس مقایسه آن‌ها با اطلاعات مربوط به یک پایگاه داده فیلم‌های معروف، سریال‌های تلویزیونی و آگهی‌های بازرگانی تجاری و انواع دیگر محتواهای ویدیویی، فعالیت می‌کند. این روش به‌عنوان به رسمیت شناختن مطالب به صورت خودکار(۲) شناخته می‌شود.

بر طبق گفته کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، شرکت Vizio همچنین تاریخ، زمان، کانال‌های سریال‌های تلویزیونی و هر برنامه‌ای که به صورت زنده تماشا می‌کنید یا ضبط می‌کنید را جمع‌آوری کرده و به آدرس IP شما متصل می‌کند.

با در دست داشتن این اطلاعات هر کسی می‌تواند عادات نگاه کردن تلویزیون شما را متوجه شود و بر طبق شکایت پر شده توسط کمیسیون تجارت فدرال آمریکا، شرکت Vizio اطلاعات جمع‌آوری شده از مشتریان را در ازای دریافت پول نقد به شرکت‌های تبلیغاتی می‌فروخته است.

چگونه از جاسوسی کردن تلویزیون‌های هوشمند جلوگیری کنید؟

برای بررسی اینکه تلویزیون هوشمند شما از شما جاسوسی می‌کند یا نه، به بخش تنظیمات تلویزیون هوشمند خود رفته یا به صورت مستقیم برنامه تنظیمات HDTV را باز کنید و بررسی کنید که آیا گزینه Automated content recognition (ACR) بر روی ON قرار دارد یا نه. اگر این‌گونه‌ است، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. منوی تنظیمات را باز کرده و سیستم را انتخاب کنید.
  2. گزینه Select & Admin را انتخاب کنید.
  3. گزینه Smart Interactivity را انتخاب کنید.
  4. بر روی فِلَش مربوطه کلیک کنید تا تنظیمات مورد نظر بر روی گزینه off قرار گیرد.

منبع

[۱] http://thehackernews.com/2017/02/smart-tv-vizio-spying.html


(۱) Interactivity
(۲) automatic content recognition (ACR)