کرومگوگل روز پنجشنبه ۱۴ دسامبر ۲۰۲۳ اعلام کرد که آزمایش ویژگی جدیدی به نام «محافظت ردیابی» را از ۴ ژانویه ۲۰۲۴ برای ۱ درصد از کاربران کروم به عنوان بخشی از تلاش‌های خود برای منسوخ کردن کوکی‌های شخص ثالث[۱] در مرورگر وب آغاز می‌کند.

آنتونی چاوز، نایب‌رئیس Privacy Sandbox در گوگل، گفت[۲]: این تنظیم برای محدودکردن “ردیابی بین سایتی با محدودکردن دسترسی وب‌سایت به کوکی‌های شخص ثالث به طور پیش‌فرض” طراحی شده است.

این غول فناوری خاطرنشان کرد که شرکت‌کنندگان برای محافظت از ردیابی به طور تصادفی انتخاب می‌شوند و کاربران منتخب پس از باز کردن کروم در دسکتاپ یا دستگاه اندروید مطلع خواهند شد.

هدف، محدودکردن کوکی‌های شخص ثالث (که «کوکی‌های غیرضروری» نیز نامیده می‌شود) به طور پیش‌فرض است، و از استفاده از آن‌ها برای ردیابی کاربران در حین انتقال از یک وب‌سایت به وب‌سایت دیگر برای ارائه تبلیغات شخصی شده جلوگیری می‌کند.

درحالی‌که چندین مرورگر بزرگ مانند اپل سافاری و موزیلا فایرفاکس قبلاً از طریق ویژگی‌هایی مانند پیشگیری از ردیابی هوشمند (ITP) و محافظت از ردیابی پیشرفته در فایرفاکس محدودیت‌هایی[۳] روی کوکی‌های شخص ثالث اعمال کرده‌اند، گوگل بیشتر از یک رویکرد میانه استفاده می‌کند که شامل ابداع گزینه‌های جایگزین است که در آن کاربران می‌توانند بدون به خطر انداختن حریم خصوصی خود به محتوا و خدمات آنلاین رایگان دسترسی داشته باشند.

در اواسط اکتبر ۲۰۲۳، گوگل برنامه های خود را برای “غیرفعال کردن کوکی های شخص ثالث برای ۱ درصد از کاربران از سه ماهه اول ۲۰۲۴ به منظور تسهیل آزمایش کردن، و سپس افزایش ۱۰۰ درصد از کاربران از سه ماهه سوم ۲۰۲۴” تأیید کرد[۴].

Sandbox حریم خصوصی، به‌جای ارائه شناسه کاربر بین ‌سایتی یا بین برنامه‌ای، داده‌ها را از طریق APIهایی مانند Protected Audience (FLEDGE سابق)، Topics و Attribution Reporting برای جلوگیری از شناسایی مجدد کاربر[۵] ارسال می‌کند.

با انجام این کار، هدف این است که شخص ثالث را از ردیابی رفتار مرور کاربران در سایت‌ها مسدود کند، درحالی‌که همچنان به سایت‌ها و برنامه‌ها اجازه می‌دهد تا تبلیغات مرتبط را ارائه دهند و تبلیغ‌کنندگان را قادر می‌سازد تا عملکرد تبلیغات آنلاین خود را بدون استفاده از شناسه‌های فردی اندازه‌گیری کنند.

چاوز گفت: با استفاده از «محافظت ردیابی»، «جعبه ایمنی حریم خصوصی» و همه ویژگی‌هایی که در کروم راه‌اندازی می‌کنیم، به کار خود ادامه می‌دهیم تا وبی ایجاد کنیم که خصوصی‌تر از همیشه و در دسترس همه باشد.

  منابع

[۱] https://thehackernews.com/2023/09/google-chrome-rolls-out-support-for.html

[۲] https://blog.google/products/chrome/privacy-sandbox-tracking-protection

[۳] https://support.mozilla.org/en-US/kb/third-party-cookies-firefox-tracking-protection

[۴] https://developers.google.com/privacy-sandbox/blog/cookie-countdown-2023oct

[۵] https://privacysandbox.com/intl/en_us/learning-hub

[۶] https://thehackernews.com/2023/12/googles-new-tracking-protection-in.html